diaris
  • Imprimeix

Jornada: L'Educació superior en l'àmbit artístic a Catalunya, debat obert.

05/11/2018 07:11
foto

La consellera Borràs anuncia la creació d'una taula de treball interdepartamental per afrontar els reptes de l'educació superior artística.

 

En formaran part representants dels departaments de Cultura i Ensenyament, així com de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement 

 

L’anunci s’ha produït en el marc de la jornada del CoNCA L’educació superior en l’àmbit artístic a Catalunya, plataforma de presentació i debat de l’informe del Dr. Francesc Xavier Grau sobre aquest tema  

 

Carles Duarte i Mercè Gisbert, president i vocal del Plenari del CoNCA, han participat a l’acte 

 

Responsables de dos centres europeus de referència, Codarts Rotterdam i la Universitat d’Art i Disseny de Linz, han exposat el seu model educatiu  

 

 

En el marc de la jornada, la consellera de Cultura, Laura Borràs, ha anunciat “la creació d’una taula de treball interdepartamental, amb representats del Departament d’Ensenyament, de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement i, naturalment, del Departament de Cultura per treballar en els reptes que planteja l’informe L’educació superior en l’àmbit artístic a Catalunya. Estudi i proposta d’organització, de Francesc Xavier Grau, ex-rector de la URV i actual secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya.

El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) ha convocat avui una jornada monogràfica a l’Escola Massana Centre d'Art i Disseny de Barcelona per abordar la realitat dels ensenyaments artístics superiors al nostre país, en relació a aspectes com són la viabilitat o no d’una universitat de les arts, la recerca en l’àmbit artístic, el finançament públic i privat, l’equitat en l’accés als estudis, les beques i ajuts que s’hi destinen, la descentralització o el reconeixement social i professional, entre d’altres. 

La consellera de Cultura ha assenyalat que la taula de treball “haurà d’afrontar els reptes competencials, legislatius, pedagògics i també socials que suposa l’assumpció de la responsabilitat pública en l’estructuració de l’oferta formativa vinculada als ensenyaments artístics de grau superior”. Borràs ha situat aquesta “responsabilitat” en el marc de la dimensió social de la cultura, de la qual n’ha defensat “el seu caràcter transversal i el seu poder transformador”. La consellera ha ressaltat, també, “les oportunitats que ens atorga convertir la cultura en motor de vida, i això és també convertir-la en una professió digna” així com el paper “de la docència com a servei públic i el de la recerca com a obligació”.

L’acte també ha comptat amb la participació de la presidenta de la Junta Executiva de Codarts Rotterdam (Països Baixos), Wilma Franchimon, i del cap del Departament d’Investigació d’Art de la Universitat d’Art i Disseny de Linz (Àustria), Andre Zogholy. Ambdós han col·laborat activament en l’elaboració de l’estudi.

Segons l’informe, Catalunya compta actualment amb més 8.000 estudiants d’ensenyaments superiors artístics, amb uns 2.000 estudiants d’entrada i més de 1.500 titulats per any. Els estudis de nivell de màster són encara minoritaris (menys del 6 % del total d’estudiants, una proporció menor que la que existeix en els estudis universitaris); gairebé el 60% del total d’estudiants ho són de centres universitaris, entre els quals destaca la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, amb més de 1.600 estudiants, un 20% del total. Més de la meitat dels estudiants de nivell de grau ho són de Disseny, i d’aquests, més de 2.500 (el 64%) ho són de centres universitaris, adscrits o integrats. Les disciplines que més han avançat en la formació de màster són les de Música (a ESMUC i el Liceu), Art Dramàtic (a l’Institut del Teatre) i Belles arts (a la Facultat de Belles Arts de la UB, on cal també destacar la proporció d’estudiants de màster en els ensenyaments de Conservació i Restauració).